U zemlji veličine Hrvatske, izvoz predstavlja jedinu zdravu i dugoročno isplativu strategiju za gospodarski rast i zapošljavanje. Mala i srednja poduzeća moraju se okrenuti stranim tržištima, a internacionalizacija bi trebala biti ključna strategija rasta i razvoja. Poruka je to odaslana s okruglog stola na temu kako potaknuti i povećati izvoznu orijentaciju hrvatskih tvrtki na kojem su sudjelovali stručnjaci i poduzetnici koji se bave internacionalizacijom poslovanja. Okrugli stol je organizirao CEPOR – Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva u partnerstvu s Ekonomskim fakultetom u Osijeku i Raiffeisen bank.
„Izvoznici su važan segment svakog gospodarstva. U Hrvatskoj doprinos malih i srednjih poduzeća izvozu nesrazmjeran je doprinosu koji ovaj sektor ima u ukupnim prihodima i zaposlenosti. Za razliku od velikih poduzeća, mala poduzeća se prilikom internacionalizacije suočavaju s dodatnim izazovima koji su posljedica ograničenih resursa kojima raspolažu. Ukoliko želimo ostvariti pomake u izvozu potrebno je bolje razumjeti specifične izazove s kojima se suočavaju mala i srednja poduzeća kao najveći dio hrvatskog gospodarstva i kroz mjere podrške omogućiti im savladavanje tih prepreka.“, kazala je Mirela Alpeza, direktorica Centra za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva i profesorica na Ekonomskom fakultetu u Osijeku.
Sunčica Oberman Peterka, profesorica na Ekonomskom fakultetu u Osijeku, istaknula je da bi internacionalizacija trebala biti ključna strategija rasta malih i srednjih poduzeća.
” Mala i srednja poduzeća moraju se okrenuti internacionalizaciji, a kako bi ona bila uspješna poduzetnici moraju ulagati u obrazovanje radi bolje pripremljenosti za izlazak na strana tržišta. Bez konkurentnog, internacionaliziranog obrazovanja nema ni internacionaliziranog gospodarstva. Jedan od načina ostvarenja ovih ciljeva je i kvalitetnije povezivanje sa znanstveno-istraživačkom zajednicom i visokoobrazovnim institucijama.
„Finska se smatra malim tržištem na europskoj periferiji. Rast, kao i opstanak, uglavnom se traži na međunarodnom tržištu. Umrežavanje, s naglaskom na organsko umrežavanje među malim i srednjim poduzećima bitan je čimbenik koje omogućava internacionalizaciju i brži put do globalnih tržišta. U Finskoj podršku pri internacionalizaciji poslovanja dobivaju nove tvrtke usmjerene na međunarodno tržište od samog početka djelovanja i poduzeća koja ostvaruju brzi rast, a nacionalne inovacijske strategije se aktualiziraju kako bi omogućile poticanje izvoza i nastanak inovacijskih hub-ova. ” poručila je Eriikka Paavilainen-Mäntymäki, profesorica na Ekonomskom fakultetu u Turku.
Nataša Kalauz, konzultantica za internacionalizaciju poslovanja, istaknula je da su tvrtke koje izvoze konkurentnije, otpornije na recesiju i tržišne izazove, te da imaju viši stupanj inovativnosti u svom poslovanju.
Na okruglom stolu u organizaciji CEPOR-a svoje su osobne priče o uspjehu ispričali poduzetnici Petar Šimić predsjednik uprave Primacošpeda, Tomislav Knezović, vlasnik i direktor Prostorije, Josip Kustić, direktor prodaje Poslovna inteligencija i Goran Vrabec direktor Volim ljuto. O financijskoj podršci izvoznicima govorio je Toni Jurčić, izvršni direktor poslovanja s gospodarstvom i poduzetništvom Raiffeisen banke.